Saturday, August 31, 2013

#8 Malas

Pernah jadi macamni tak..? haha..tak payah mengelak lah..semua orang pernah rasa macamni kan..kenapa jadi malas tu..haa nak share meh..

Ni aku nak bercerita pasal malas..bukan malas kerja. Bukan jugak malas belajar..tapi lebih kepada malas nak ambil kisah hal-hal yang boleh membuatkan kita jadi negatif. Please..i am trying to be a better person..

Kadang-kadang kita dihujani macam-macam cerita pasal A, kadang-kadang tentang B, tak kurang tentang C, tak cukup dengan itu, D pun menjadi mangsa penceritaan..pokok pangkalnya hati kita..samada nak terpengaruh dengan penceritaan atau memilih jalan untuk mengabaikan.

Malas yang kedua ni nak cerita pasal perasaan..sememangnya aku agak malas nak jaga hati sendiri sejak kebelakangan ni. Penat jugak nak faham situasi. Aku penat jugak bila ada pengorbanan yang aku buat tapi seolah-olah tak ada apa bg orang lain. Kadang-kadang orang lain nampak kita kuat. Sebenarnya kita buat semua tu atas rasa tanggjungjawab terhadap perasaan. Penat..? Hehe..malas nak fikir.

Malas yang ketiga, aku baru perasan aku dah malas nak makan nasi..why!!! haha..time lunch memang malas nak keluar dah..sebab masa tu amat berharga kat sini..bukan sebab banyak kerja, tapi aku dah belajar sesuatu yang amat berharga kat sini.. aku sayang kerja ni..aku taknak main-main..kalau dulu kat Pilah aku selalu keluar minum pagi..then lunch keluar..masuk pejabat baru solat zohor (jam 2 lebih)..tapi kat sini, sebelum datang kerja aku beli sarapan dulu..kadang-kadang beli lebih nanti lunch tak payah keluar dah..aku pun dah pandai minum air masak je sekarang..dan yang paling aku suka sangat-sangat, aku dapat solat zohor awal waktu sekarang :D ..surau pun kat bangunan Pusat Mahasiswa ni je..alhamdulillah..syukur sangat dengan situasi sekarang. Banyak rahsianya solat awal waktu ni..lepas solat tu, nak siapkan kerja, takda masalah..then ada je orang lain yang tolong permudahkan kerja kita..

Aku rasa banyak lagi benda yang aku ketinggalan. banyak lagi yang aku kena belajar. Aku kena yakin yang diri aku masih banyak kekurangan..banyak kelemahan..sekarang aku dah mampu nak tolak benda-benda yang bukan keperluan..aku tak rasa aku perlu cari kawan untuk bawak aku jalan-jalan kat sini. Aku pun tak rasa aku sorang-sorang (memang la aku ada kakak duk Bota nuuu).. aku masih ada sekeping hati yang cekal walaupun kadang-kadang aku tak kuat..dan aku malas nak fikir benda-benda yang boleh bawak aku fikir negatif kat orang tu.. :D

No comments:

Post a Comment